[wpseo_breadcrumb]

Hej Katarina Edenström på Gällösågen

Det bästa Katarina Edenström vet är att göra sina kunder nöjda, och som spindeln i nätet för försäljning av trävaror märker hon tydligt ett uppsving för bygghandeln i corona-tider. I 20 år har Katarina arbetat på ”Öhn”, där Gällösågen ligger. Först på sågverket, sedan justerverket och nu i den så kallade utlastningen.

Vad betyder egentligen utlastningen, och vad gör du på dagarna?
På utlastningen ser vi till att trävarorna kommer iväg till kunderna. Efter det att säljarna sålt en vara tar jag över; skriver kontrakt och ordnar med allt det praktiska. Det innebär att jag har daglig kontakt med kunder över hela Skandinavien. Det roligaste med mitt jobb är att göra kunderna nöjda, särskilt när jag lyckas omvända någon som inte var så positiv från början. Utlastningen heter egentligen kundtjänst numera och vår grupp hanterar en massa olika typer av frågor och ärenden via telefon och mejl. Internt har vi också en viktig roll, bland annat gör vi leveransordrar till truckförarna.

Hur påverkas ditt jobb av världsläget och coronapandemin?
Det märks tydligt att folk är hemma mer och att de passar på att snickra och renovera. Bygghandeln ökar sin försäljning och då ökar efterfrågan på våra trävaror. Många kunder vill ha mer varor än vanligt och även snabbare, så jag får mer att göra. Det är positivt, mitt i allt det tråkiga.

Hur hamnade du på Gällösågen?
Jag bor i Gällö med min familj så för mig är det perfekt att också kunna arbeta här. Tidigare jobbade jag bland annat i butik. På sågen hamnade jag av en slump för 20 år sedan. Jag började i produktionen, sedan jobbade jag länge på justerverket innan jag 2012 blev erbjuden ett jobb på kundtjänst. De hade hört talas om att jag jobbat med service och trodde jag skulle passa, vilket stämde. Jag trivs väldigt bra och det är inspirerande att kunna följa hela kedjan; från det att stockarna rullar in på lastbilarna till att de fraktas ut som trävarupaket i världen.