Jonathan
Virkespaket
Leverans

Läget på trävarumarknaden

Hur blåser vindarna på trävarumarknaden? Gällö Timbers affärschef, Jonathan Mattsson, sätter fingret i luften och ger oss en rapport.

Text:Mi Edvinsson Foto:Natalie Salomons Frick

Hur blåser vindarna på trävarumarknaden? Gällö Timbers affärschef, Jonathan Mattsson, sätter fingret i luften och ger oss en rapport.

Jonathan Mattsson, 29, är sedan årsskiftet Gällö Timbers nya affärschef. Sedan hösten 2016 har han skolats in av sin företrädare och är nu redo att axla hela ansvaret.

Som utbildad skogstekniker med erfarenhet av driva egen skogsfirma, kunde Jonathan en hel del om skog. Om sågverk och trävarubranschen visste han mindre.

– Industridelen av skogen var helt ny för mig, så det har jag fått lära mig. Eftersom jag ska jobba mot den internationella marknaden har jag också behövt lära mig om olika kulturer och olika sätt att göra affärer, berättar Jonathan.

Som affärschef blir Jonathan intäktsansvarig på Gällö Timber. Det betyder att han kommer att ansvara för alla företagets affärer på de olika marknaderna. Med utfällda känselspröt och väderkornet aktiverat reser han runt i världen och träffar kunder. Var kan Gällö Timber göra bra affärer någonstans? Vart blåser vindarna på världsmarknaden? Måste Gällö Timber göra några marknadsförändringar?

Hur är läget på trävarumarknaden just nu, Jonathan?

Det är starkt, det är drag i hela marknaden nu. Kina, Sverige och även andra har stort behov av varor, så pass att vi ibland får tacka nej till order för vi inte har nog att leverera. Som alltid i högkonjunktur har byggindex gått upp i många länder.

Vilka är Gällö Timbers viktigaste marknader?

Vår största marknad är Skandinavien, främst Sverige och Norge. 60 % av vår produktion går via hyvlerier till den skandinaviska bygghandeln. Andra viktiga marknader är Holland, Japan och Kina. Kina är vår största exportmarknad. De tycker om vårt ljusa granvirke som de framför allt tillverkar möbler av.

Har Gällö Timber några nyheter på produktfronten?

Ganska nytt är att vi fokuserar på ett antal speciella längder av trävara som används till främst panel och konstruktionsvirke. I Kina är vår ljusa inomhuspanel väldigt populär, och till Israel levererar vi en del till konstruktionsvirke. För båda dessa produkter prioriterar vi 3-meterslängder. Råvaran till de korta längderna kommer ur Gällö Max-sortimentet som vi beställer av Gällö skog. Sortimentet innebär dels att vi gör sågtimmer av virke med toppdiameter ner till 12 centimeter och dels att stockarna kan kapas redan vid drygt 3 meters längd – något som även skogsägarna kan tjäna på eftersom man då kan få ut mer timmer ur skogen. Även den svenska bygghandeln vill ha flera olika längder till reglar och ytterpanel.

Vad har du att säga om behovet av certifierade råvara?

Det är nog vår största utmaning just nu. Slutkonsumenten som köper bord och sängar i butiken blir allt mer miljömedveten. Efterfrågan ökar, främst i Sverige och Europa. Skulle Kina plötsligt bestämma sig för att de vill ha certifierad råvara, skulle vi få problem. Vi behöver absolut mer certifierad råvara!

Kommer det starka marknadsläget att stå sig?

Det är en känslig bransch, men jag kan inte se några orosmoln det närmaste halvåret.  Fortsatt goda tider är avhängigt att balansen mellan tillgång och efterfrågan på världsmarknaden bibehålls. Det, i sin tur, styrs av fortsatt inflöde till de riktigt stora marknaderna USA och Kina. Än har de stort behov av trävaror.