Häng med på en historisk skotertur

Skriv ut Dela

Under början av 1960-talet var det tre märken som existerade på den Svenska skotermarknaden. Persson Invest sålde på den tiden Ski-Doo för norrlandsmarknaden under två vintrar. Det var dock mycket krångel med dem på den här tiden, både med tillverkningen i Österrike och logistiken. Intresset för svensktillverkade skotrar var samtidigt stort.
– Vi blev uppringda av Westeråsmaskiner i Morgongåva. De hade börjat tillverka en skoter som hette ”Sno-Tric” och undrade om vi kunde tänka oss att sköta försäljningen för norra Sverige. När de senare fick ekonomiska problem köpte Persson Invest upp bolaget 1969. Man gjorde en överenskommelse med Volvo BM som innebar att de tog ansvaret för försäljning av samtliga skördetröskor från Morgongåva under den kommande 10-års perioden. Snövesslorna Snow-Trac och snöskotrarna Sno-Tric samt slåttermaskinerna ansvarade vi för själva, berättar Bob Persson, styrelseordförande och tidigare VD för Persson Invest.

Ödet ville dock att tillverkningen skulle upp till Jämtland. När avtalet med Volvo BM gick ut steg Electrolux fram och ville köpa företaget förutom snöfordonen som stannade kvar hos Persson Invest. Det beslutades att tillverkningen skulle lokaliseras till Jämtland och tillverkningsuppdraget gick till Samhalls JH Produktion i Östersund och Svenstavik.
– Vi producerade cirka 1500-2000 skotrar om året under 80-talet. När vi sedan närmade oss slutet på decenniet hade de amerikanska märkena börjat etablera sig i segmentet bredbandare med lågväxel och back. Det blev tufft. Vi övervägde försäljning men det hela resulterade i att vi 1990 la ner tillverkningen permanent. Det kändes lite vemodigt. Jag själv började som resande skoterförsäljare 1973 och hade olika befattningar inom vår maskinhandel fram till 1985 när jag började som chef för dåvarande TILL-Bryggerier.
Skoterintresset har Bob däremot kvar. I Bakvattnet står två Polaris. En Wide-Track bredbandare till nytta och en RMK för nöjets skull.